Dohoda o provedení práce: Co musíte nahlásit úřadu práce?

Dohoda O Provedení Práce A Úřad Práce

Co je dohoda o provedení práce

Dohoda o provedení práce (DPP) představuje jeden z nejflexibilnějších způsobů pracovněprávního vztahu v České republice. Tento typ pracovní smlouvy je oblíbený jak mezi zaměstnavateli, tak mezi pracovníky, především díky své administrativní jednoduchosti a finanční výhodnosti. Základním charakteristickým rysem DPP je omezení rozsahu práce na maximálně 300 hodin v kalendářním roce u jednoho zaměstnavatele. Tento limit nelze překročit ani v případě, že by se jednalo o různé druhy práce pro stejného zaměstnavatele.

Ve vztahu k úřadu práce je důležité zmínit, že osoby pracující na DPP nemají povinnost hlásit tento pracovní poměr na úřad práce, pokud jejich měsíční příjem nepřesáhne 10.000 Kč. Při překročení této částky vzniká povinnost odvodu zdravotního a sociálního pojištění, což může mít vliv na status osoby vedené v evidenci uchazečů o zaměstnání. Uchazeč o zaměstnání může při evidenci na úřadu práce vykonávat činnost na základě DPP, ale jeho měsíční výdělek nesmí přesáhnout polovinu minimální mzdy.

Z pohledu pracovněprávních vztahů je DPP písemnou dohodou, která musí obsahovat přesné vymezení sjednané práce, rozsah pracovních hodin, místo výkonu práce a sjednanou odměnu. Zaměstnavatel není povinen rozvrhovat pracovní dobu a pracovník nemá nárok na dovolenou ani na příplatky za práci o víkendech či svátcích, pokud není v dohodě stanoveno jinak. Přesto má zaměstnanec pracující na DPP nárok na bezpečné pracovní podmínky a ochranu zdraví při práci.

V kontextu evidence na úřadu práce je podstatné, že příjem z DPP může ovlivnit nárok na podporu v nezaměstnanosti. Pokud uchazeč o zaměstnání vykonává činnost na základě DPP, musí tuto skutečnost úřadu práce neprodleně oznámit. Úřad práce následně posoudí, zda výkon této činnosti nebrání v plnění povinností uchazeče o zaměstnání, zejména v souvislosti s jeho disponibilitou pro hledání hlavního pracovního poměru.

Pro zaměstnavatele představuje DPP výhodnou formu zaměstnávání především při sezónních pracích, jednorázových akcích nebo při potřebě specializované činnosti. Není nutné platit odvody na sociální a zdravotní pojištění, pokud měsíční odměna nepřesáhne zmíněný limit 10.000 Kč. To významně snižuje náklady na pracovní sílu a administrativní zátěž. Zaměstnavatel však musí dbát na dodržování zákonných podmínek, včetně evidence odpracovaných hodin a dodržování maximálního ročního limitu.

V případě souběhu více DPP u různých zaměstnavatelů se limit 300 hodin posuzuje pro každého zaměstnavatele zvlášť. To znamená, že pracovník může mít teoreticky několik DPP současně, přičemž u každého zaměstnavatele může odpracovat až 300 hodin ročně. Tato skutečnost však může komplikovat situaci při evidenci na úřadu práce, proto je vždy nutné důkladně zvážit všechny okolnosti a případné dopady na status uchazeče o zaměstnání.

Základní podmínky DPP

Při uzavírání dohody o provedení práce (DPP) je nutné dodržovat několik základních podmínek, které stanovuje zákoník práce. Především je třeba mít na paměti, že rozsah práce nesmí přesáhnout 300 hodin v kalendářním roce u jednoho zaměstnavatele. Toto omezení platí pro součet všech DPP uzavřených mezi týmž zaměstnancem a zaměstnavatelem v daném roce. V případě evidence na úřadu práce je možné uzavřít DPP, aniž by došlo ke ztrátě statusu uchazeče o zaměstnání, pokud měsíční odměna nepřesáhne polovinu minimální mzdy.

Důležitým aspektem je také skutečnost, že při výdělku do 10 000 Kč měsíčně se z DPP neodvádí zdravotní ani sociální pojištění. Jakmile však odměna překročí tento limit, vzniká povinnost odvádět pojistné stejně jako u běžného pracovního poměru. Zaměstnavatel musí v takovém případě přihlásit pracovníka k pojištění a následně ho při poklesu příjmu pod limit zase odhlásit.

Pro evidované uchazeče o zaměstnání je zásadní informovat úřad práce o uzavření DPP, a to nejpozději v den nástupu do práce. Nesplnění této povinnosti může vést k vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání. Úřad práce posuzuje každou DPP individuálně a může ji považovat za překážku pro vedení v evidenci, zejména pokud by bránila v součinnosti s úřadem práce nebo v přijetí vhodného zaměstnání.

DPP musí být uzavřena písemně a musí obsahovat přesné vymezení pracovního úkolu, sjednanou odměnu, rozsah práce a dobu, na kterou se dohoda uzavírá. Absence písemné formy může způsobit neplatnost dohody. Zaměstnavatel je povinen vést evidenci odpracované doby, aby bylo možné kontrolovat dodržování limitu 300 hodin.

V rámci DPP není zaměstnavatel povinen rozvrhnout pracovní dobu, ale musí dodržovat ustanovení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Pracovník na DPP nemá nárok na dovolenou ani na příplatky za práci přesčas, pokud nejsou výslovně sjednány. Může však být dohodnuta vyšší odměna, která tyto aspekty zohlední.

Pro ukončení DPP platí volnější pravidla než pro pracovní poměr. Dohodu lze ukončit dohodou, výpovědí s patnáctidenní výpovědní dobou bez udání důvodu, nebo okamžitým zrušením v případech stanovených zákoníkem práce. Veškeré změny DPP musí být provedeny písemně a odsouhlaseny oběma stranami.

Maximální rozsah práce 300 hodin ročně

Zákoník práce jasně stanovuje, že u dohody o provedení práce (DPP) nesmí rozsah práce překročit 300 hodin v kalendářním roce u jednoho zaměstnavatele. Toto omezení je klíčovým parametrem, který musí být striktně dodržován jak zaměstnavatelem, tak zaměstnancem. Je důležité si uvědomit, že tento limit se počítá samostatně pro každého zaměstnavatele zvlášť, což znamená, že zaměstnanec může mít současně více dohod o provedení práce u různých zaměstnavatelů, přičemž u každého z nich může odpracovat až 300 hodin ročně.

Parametr Dohoda o provedení práce (DPP)
Maximální roční rozsah 300 hodin
Povinnost hlášení na ÚP Ne
Odvody při výdělku do 10 000 Kč Žádné
Nutnost registrace na ÚP Ne
Možnost souběhu s evidencí na ÚP Ano, do 7 600 Kč měsíčně
Písemná forma Povinná

Při evidenci na úřadu práce je možné uzavřít DPP, ale je nutné dodržovat určitá pravidla. Uchazeč o zaměstnání může při evidenci na úřadu práce vykonávat činnost na základě DPP, pokud jeho měsíční výdělek nepřesáhne polovinu minimální mzdy. V případě překročení tohoto limitu může dojít k vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání. Úřad práce sleduje tyto příjmy velmi pečlivě a je třeba je pravidelně hlásit.

Zaměstnavatel musí vést přesnou evidenci odpracovaných hodin, aby nedošlo k překročení ročního limitu. Pokud by došlo k překročení 300 hodin, mohlo by to mít závažné právní důsledky. Dohoda o provedení práce by se automaticky nepřeměnila na pracovní poměr, ale zaměstnavatel by se vystavoval riziku postihu ze strany inspektorátu práce. V praxi je proto důležité průběžně sledovat počet odpracovaných hodin a včas řešit případné přiblížení se k limitu.

Pro účely evidence na úřadu práce je také podstatné, že příjem z DPP do 10 000 Kč měsíčně nepodléhá odvodům na sociální a zdravotní pojištění. To může být výhodné jak pro zaměstnavatele, tak pro zaměstnance. Při překročení této částky však vzniká povinnost odvádět pojistné, což musí být zohledněno při vykazování příjmů úřadu práce.

Zaměstnavatel by měl v dohodě o provedení práce jasně specifikovat předpokládaný rozsah práce a rozvrhnout jej tak, aby nedošlo k překročení ročního limitu. Je vhodné stanovit mechanismy průběžné kontroly odpracovaných hodin a včas upozornit zaměstnance na blížící se vyčerpání limitu. V případě potřeby delší spolupráce je možné zvážit přechod na jiný typ pracovněprávního vztahu, například dohodu o pracovní činnosti nebo pracovní poměr.

Pro uchazeče o zaměstnání je důležité si uvědomit, že práce na DPP při evidenci na úřadu práce může ovlivnit výši podpory v nezaměstnanosti. Proto je nezbytné veškeré příjmy z DPP řádně hlásit a konzultovat svou situaci s příslušným pracovníkem úřadu práce. Ten může poskytnout relevantní informace o možnostech a omezeních souvisejících s výkonem práce na DPP během evidence.

Povinnosti zaměstnavatele při uzavření DPP

Zaměstnavatel má při uzavírání dohody o provedení práce několik zásadních povinností, které musí bezpodmínečně dodržet. Primární povinností je písemné uzavření dohody o provedení práce, přičemž jedno vyhotovení musí předat zaměstnanci. V dohodě musí být jasně specifikován pracovní úkol, sjednaná odměna za práci, rozsah práce a doba, na kterou se dohoda uzavírá.

Zaměstnavatel je povinen vést evidenci odpracované doby u zaměstnanců pracujících na DPP, aby bylo možné kontrolovat nepřekročení zákonného limitu 300 hodin v kalendářním roce. Tato evidence musí být vedena přehledně a musí obsahovat údaje o začátku a konci odpracované doby. V případě překročení měsíčního výdělku 10 000 Kč vzniká zaměstnavateli povinnost odvádět za zaměstnance sociální a zdravotní pojištění.

Ve vztahu k úřadu práce má zaměstnavatel specifické povinnosti zejména v případě zaměstnávání osob se zdravotním postižením nebo při čerpání příspěvků na zaměstnávání. Zaměstnavatel musí úřadu práce hlásit volná pracovní místa a jejich charakteristiku, a to i v případě, že plánuje obsadit pozici formou DPP. Pokud zaměstnavatel čerpá příspěvky z aktivní politiky zaměstnanosti, je povinen dodržovat podmínky stanovené v dohodě s úřadem práce a pravidelně dokládat požadované dokumenty.

Další důležitou povinností je zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. I když se jedná o práci na DPP, zaměstnavatel musí pracovníka řádně proškolit v oblasti BOZP a poskytnout mu potřebné ochranné pracovní prostředky. Zaměstnavatel také odpovídá za škodu vzniklou pracovním úrazem nebo nemocí z povolání, proto je nutné vést příslušnou dokumentaci a evidenci.

V oblasti daní má zaměstnavatel povinnost správně vypočítat a odvést daň z příjmu. Pokud zaměstnanec nepodepsal prohlášení k dani, odvádí se 15% srážková daň při výdělku do 10 000 Kč měsíčně. Při vyšším výdělku nebo podepsaném prohlášení se uplatňuje zálohová daň. Zaměstnavatel musí také vystavit potvrzení o příjmu pro účely daňového přiznání.

Zaměstnavatel je rovněž povinen dodržovat zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace. To platí jak při uzavírání DPP, tak během jejího trvání. Musí také respektovat zákoník práce v oblasti pracovních podmínek, přestávek v práci a doby odpočinku. V případě kontroly ze strany inspektorátu práce musí být schopen doložit veškerou dokumentaci související s DPP a prokázat dodržování všech zákonných povinností.

Při ukončení DPP má zaměstnavatel povinnost vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání, takzvaný zápočtový list. V něm musí uvést informace o druhu práce, době trvání pracovního vztahu a další zákonem stanovené údaje. Pokud o to zaměstnanec požádá, musí mu zaměstnavatel vystavit také pracovní posudek.

Evidence DPP na úřadu práce

Zaměstnavatel má povinnost nahlásit uzavření dohody o provedení práce (DPP) na úřad práce pouze v případě, že zaměstnává osobu vedenou v evidenci uchazečů o zaměstnání. Tato povinnost vyplývá ze zákona o zaměstnanosti a musí být splněna nejpozději v den nástupu této osoby do práce. Úřad práce následně vyřadí uchazeče z evidence, protože výkon práce na základě DPP není slučitelný s vedením v evidenci uchazečů o zaměstnání.

V praxi to znamená, že pokud zaměstnavatel uzavře DPP s osobou, která není vedena v evidenci uchazečů o zaměstnání, nemá vůči úřadu práce žádnou ohlašovací povinnost. Tato skutečnost značně zjednodušuje administrativní zátěž při uzavírání běžných dohod o provedení práce. Je však důležité si uvědomit, že pokud by zaměstnavatel nevědomky uzavřel DPP s evidovaným uchazečem a nesplnil ohlašovací povinnost, vystavuje se riziku sankce.

Samotný proces nahlášení DPP na úřad práce není složitý. Zaměstnavatel musí předložit kopii dohody o provedení práce nebo vyplnit příslušný formulář, který obsahuje základní informace o zaměstnavateli, zaměstnanci a charakteru sjednané práce. Důležitými údaji jsou zejména doba trvání dohody, rozsah práce v hodinách, výše odměny a druh sjednané práce. Úřad práce tyto informace potřebuje pro správnou evidenci a následné vyřazení uchazeče z evidence.

Je třeba zdůraznit, že evidence DPP na úřadu práce se výrazně liší od evidence pracovních poměrů. Zatímco u klasického pracovního poměru má zaměstnavatel povinnost hlásit volná pracovní místa a jejich obsazení, u DPP tato povinnost existuje pouze ve výše zmíněném specifickém případě. Tento rozdílný přístup reflektuje odlišnou povahu dohod o provedení práce, které jsou primárně určeny pro krátkodobé nebo jednorázové pracovní činnosti.

Pro evidované uchazeče o zaměstnání je důležité vědět, že uzavření DPP znamená automatické vyřazení z evidence úřadu práce. To může mít významné důsledky například pro zdravotní pojištění, které za evidované uchazeče hradí stát. Po vyřazení z evidence si musí bývalý uchazeč zajistit placení zdravotního pojištění sám, pokud nespadá do jiné kategorie osob, za které platí pojištění stát. Stejně tak přichází o možnost pobírat podporu v nezaměstnanosti, pokud mu na ni vznikl nárok.

Zaměstnavatelé by měli věnovat zvýšenou pozornost ověření, zda potenciální zaměstnanec není veden v evidenci uchazečů o zaměstnání. Nejjednodušší způsob je přímý dotaz při uzavírání dohody. V případě nejistoty je možné požádat uchazeče o potvrzení z úřadu práce o tom, že není veden v evidenci. Tímto preventivním opatřením se zaměstnavatel vyhne případným komplikacím a sankcím za nesplnění ohlašovací povinnosti.

Hlášení volných pracovních míst

Zaměstnavatelé mají podle zákona o zaměstnanosti povinnost hlásit volná pracovní místa na úřadu práce, což platí i pro pozice obsazované na základě dohody o provedení práce. Tato povinnost je zakotvena v § 35 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Při nahlašování volného pracovního místa musí zaměstnavatel uvést základní charakteristiku pracovního místa, což zahrnuje informace o druhu práce, místu výkonu práce, předpokládané mzdě či platu, pracovních podmínkách a požadované kvalifikaci.

V případě dohody o provedení práce je důležité zmínit, že se jedná o specifickou formu pracovněprávního vztahu, která je omezena rozsahem 300 hodin ročně. Zaměstnavatel musí při hlášení volného místa na DPP jasně specifikovat, že se jedná o tento typ pracovněprávního vztahu. Úřad práce tyto informace následně zveřejňuje v databázi volných pracovních míst, která je přístupná uchazečům o zaměstnání.

Proces hlášení lze provést několika způsoby. Zaměstnavatelé mohou využít elektronický formulář dostupný na portálu MPSV, osobně navštívit kontaktní pracoviště úřadu práce, nebo zaslat hlášení poštou či datovou schránkou. Při nahlašování je nutné uvést také informace o základních pracovních podmínkách, benefitech a případných požadavcích na zaměstnance. Tyto údaje pomohou uchazečům lépe posoudit vhodnost nabízené pozice.

Zaměstnavatel má také povinnost informovat úřad práce o obsazení nahlášeného volného pracovního místa, a to nejpozději do 10 kalendářních dnů. Tato povinnost platí i v případě, že bylo místo obsazeno na základě dohody o provedení práce. Pokud zaměstnavatel neplní tyto povinnosti, vystavuje se riziku sankce ze strany úřadu práce, která může dosáhnout až několika desítek tisíc korun.

V současné době je systém hlášení volných pracovních míst propojen s moderními technologiemi, což umožňuje efektivnější správu a aktualizaci databáze. Zaměstnavatelé mohou své nabídky průběžně aktualizovat a upravovat podle aktuálních potřeb. Důležité je také zmínit, že úřad práce může nabídnout zaměstnavatelům další služby, jako je předvýběr vhodných uchazečů nebo poradenství v oblasti pracovněprávních vztahů.

Při hlášení pozic na dohodu o provedení práce je třeba věnovat zvláštní pozornost specifikaci pracovní doby a období, po které bude práce vykonávána. Zaměstnavatel by měl uvést předpokládaný rozsah práce v hodinách a případně i předpokládanou délku trvání pracovního poměru. Tyto informace jsou klíčové pro potenciální uchazeče, kteří často hledají právě krátkodobé nebo flexibilní pracovní příležitosti.

Systém hlášení volných pracovních míst slouží nejen k evidenci nabídek práce, ale také jako důležitý nástroj pro monitoring trhu práce a vytváření statistik zaměstnanosti. Tyto údaje následně využívají státní orgány při tvorbě politik zaměstnanosti a plánování opatření na podporu trhu práce.

Odvody pojistného při výdělku nad 10000 Kč

V případě dohody o provedení práce, kdy měsíční výdělek přesáhne částku 10000 Kč, vzniká zaměstnavateli i zaměstnanci povinnost odvádět sociální a zdravotní pojištění. Tato hranice je klíčová zejména pro osoby evidované na úřadu práce, které si přivydělávají formou DPP. Při překročení této částky musí zaměstnavatel přihlásit pracovníka k pojištění a provádět pravidelné odvody. Konkrétně se jedná o zdravotní pojištění ve výši 13,5 % z hrubé mzdy, přičemž zaměstnavatel hradí 9 % a zaměstnanec 4,5 %. V případě sociálního pojištění činí celková sazba 31,3 %, kde zaměstnavatel odvádí 24,8 % a zaměstnanec 6,5 %.

Pro uchazeče o zaměstnání evidované na úřadu práce je důležité si uvědomit, že překročení hranice 10000 Kč může mít vliv na jejich postavení v evidenci. Při výdělku nad tento limit jsou povinni tuto skutečnost oznámit úřadu práce, což může vést k přehodnocení jejich statusu. Úřad práce v takovém případě posuzuje, zda výdělek není překážkou pro vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání. Zaměstnavatel má v této situaci povinnost vystavit zaměstnanci potvrzení o výši příjmu a odvedených zálohách na pojistné.

Systém odvodů při překročení limitu 10000 Kč je nastaven tak, aby zajistil adekvátní sociální zabezpečení pracovníků. Vzniká jim nárok na nemocenské pojištění, což znamená, že v případě pracovní neschopnosti mají nárok na dávky nemocenského pojištění. Zároveň se jim započítává doba důchodového pojištění, která je důležitá pro budoucí nárok na starobní důchod. Pro zaměstnavatele to znamená dodatečnou administrativní zátěž spojenou s výpočtem a odvodem pojistného, vedením příslušné dokumentace a komunikací s úřady.

Je třeba zdůraznit, že limit 10000 Kč se posuzuje u každého zaměstnavatele samostatně. Pokud tedy zaměstnanec pracuje na DPP u více zaměstnavatelů a u žádného z nich nepřekročí uvedenou hranici, pojistné se neodvádí. To může být výhodné pro osoby, které kombinují více menších úvazků. Nicméně je nutné mít na paměti, že v takovém případě nevzniká nárok na nemocenské pojištění a doba se nezapočítává do důchodového pojištění.

Pro zaměstnavatele je důležité správně nastavit systém sledování výše odměn u jednotlivých pracovníků na DPP, aby mohli včas reagovat na překročení limitu a splnit všechny zákonné povinnosti. Nedodržení těchto povinností může vést k sankcím ze strany správy sociálního zabezpečení či zdravotních pojišťoven. Zaměstnavatelé by měli také informovat své zaměstnance o důsledcích překročení limitu, zejména pokud se jedná o osoby vedené v evidenci úřadu práce.

Ukončení DPP a návaznost na úřad práce

Při ukončení dohody o provedení práce (DPP) je důležité myslet na několik klíčových aspektů, zejména pokud plánujete následně využít služeb úřadu práce. Ukončení DPP může proběhnout několika způsoby - dohodou, výpovědí, nebo uplynutím sjednané doby. V případě, že chcete po skončení DPP požádat o podporu v nezaměstnanosti, je nutné splnit určité podmínky stanovené zákonem.

Zásadní je především doba pojištění, kterou jste během práce na DPP získali. Pro nárok na podporu v nezaměstnanosti je potřeba získat v posledních dvou letech alespoň 12 měsíců důchodového pojištění. U DPP se do této doby započítávají pouze měsíce, ve kterých váš příjem přesáhl 10.000 Kč. To znamená, že pokud jste pracovali na DPP s nižším výdělkem, tyto měsíce se vám do potřebné doby pojištění nezapočítají.

Po ukončení DPP máte sedm kalendářních dnů na to, abyste se zaregistrovali na úřadu práce. Pokud tuto lhůtu nestihnete, můžete se samozřejmě zaregistrovat i později, ale přijdete o dny podpory v nezaměstnanosti. Při registraci na úřadu práce budete potřebovat několik dokumentů: občanský průkaz, zápočtový list od zaměstnavatele, potvrzení o zaměstnání (takzvaný papír na pracák) a případně další dokumenty podle vaší konkrétní situace.

Je důležité vědět, že pokud jste pracovali na DPP a váš měsíční příjem nepřesáhl 10.000 Kč, zaměstnavatel za vás neodváděl sociální a zdravotní pojištění. V takovém případě si musíte sami zajistit platbu zdravotního pojištění, dokud se nezaregistrujete na úřadu práce. Od okamžiku registrace za vás zdravotní pojištění platí stát.

Výše podpory v nezaměstnanosti se vypočítává z průměrného měsíčního čistého výdělku z posledního zaměstnání. V prvních dvou měsících podpůrčí doby dostanete 65 % průměrného čistého měsíčního výdělku, další dva měsíce 50 % a po zbývající podpůrčí dobu 45 %. Délka podpůrčí doby závisí na vašem věku - do 50 let je to 5 měsíců, od 50 do 55 let 8 měsíců a nad 55 let 11 měsíců.

Nezapomeňte, že během evidence na úřadu práce můžete vykonávat takzvané nekolidující zaměstnání, které vám umožní si přivydělat až do výše poloviny minimální mzdy. Toto zaměstnání však musíte předem nahlásit úřadu práce a nesmí bránit vaší součinnosti s úřadem práce při hledání hlavního pracovního poměru. Pokud byste během evidence našli nové zaměstnání, je nutné tuto skutečnost úřadu práce oznámit nejpozději do 8 kalendářních dnů.

Práce na dohodu je jako tanec mezi povinnostmi a svobodou, kde úřad práce je jako taneční sál, který určuje pravidla hry

Květoslav Němec

Souběh DPP s evidencí na úřadu práce

Pokud jste vedeni v evidenci uchazečů o zaměstnání na úřadu práce, je možné současně pracovat na dohodu o provedení práce (DPP), ale musíte dodržet určité podmínky. Základním pravidlem je, že měsíční výdělek nesmí přesáhnout polovinu minimální mzdy. V současné době to znamená částku 8 900 Kč hrubého měsíčně. Při dodržení tohoto limitu můžete zůstat v evidenci úřadu práce a současně si přivydělávat.

Je důležité si uvědomit, že každý přivýdělek musíte úřadu práce nahlásit, a to nejpozději v den nástupu do zaměstnání. Pokud byste tak neučinili, dopustili byste se porušení povinností uchazeče o zaměstnání a mohli byste být z evidence vyřazeni. Při nahlášení přivýdělku je nutné doložit dohodu o provedení práce a následně každý měsíc dokládat výši skutečného výdělku.

V případě, že váš výdělek překročí stanovený limit, budete z evidence úřadu práce vyřazeni. To může mít několik důsledků - především ztratíte nárok na podporu v nezaměstnanosti, pokud ji pobíráte, a stát za vás přestane platit zdravotní pojištění. Musíte si tedy začít platit zdravotní pojištění sami jako osoba bez zdanitelných příjmů, pokud nespadáte do kategorie osob, za které platí pojištění stát z jiného důvodu.

Při práci na DPP během evidence na úřadu práce je také nutné aktivně spolupracovat s úřadem práce a být k dispozici pro případné pracovní nabídky. To znamená, že musíte docházet na dohodnuté schůzky, reagovat na nabídky zaměstnání a být připraveni nastoupit do vhodného zaměstnání. Práce na DPP není důvodem pro odmítnutí vhodného zaměstnání, které vám úřad práce nabídne.

Zaměstnavatel by měl být informován o tom, že jste vedeni v evidenci uchazečů o zaměstnání. Je to důležité zejména proto, že musí respektovat limit výdělku a případně upravit rozsah práce tak, aby nebyl překročen. Někteří zaměstnavatelé mohou mít také nárok na různé příspěvky od úřadu práce při zaměstnávání evidovaných uchazečů.

Souběh DPP s evidencí na úřadu práce může být výhodný především pro ty, kteří si chtějí udržet určitý příjem během hledání stálého zaměstnání. Umožňuje získat pracovní zkušenosti, udržet si pracovní návyky a současně nepřijít o výhody plynoucí z evidence na úřadu práce. Je však třeba pečlivě hlídat výši výdělku a plnit všechny povinnosti vůči úřadu práce, aby nedošlo k nežádoucímu vyřazení z evidence.

Při ukončení DPP není nutné se znovu registrovat na úřadu práce, pokud jste nepřekročili stanovený limit výdělku a splnili všechny ostatní povinnosti. Vaše evidence pokračuje bez přerušení. Je však nutné úřadu práce oznámit ukončení přivýdělku a doložit poslední výši výdělku.

Sankce při porušení pravidel DPP

Porušení pravidel dohody o provedení práce může mít pro zaměstnavatele i zaměstnance závažné důsledky. Inspektorát práce může při zjištění nedostatků udělit zaměstnavateli pokutu až do výše 2 000 000 Kč, zejména pokud dojde k překročení zákonného limitu 300 hodin ročně nebo při nedodržení písemné formy dohody. Úřad práce má pravomoc kontrolovat dodržování pracovněprávních předpisů a může iniciovat kontrolu u zaměstnavatele.

V případě, že zaměstnavatel nezajistí řádné vedení evidence odpracované doby, hrozí mu sankce ve výši až 1 000 000 Kč. Tato evidence je klíčová pro prokázání nepřekročení zákonného limitu a musí být vedena přesně a průběžně. Zaměstnavatel je povinen uchovávat tyto záznamy po dobu 10 let.

Zvláště přísně je postihováno nelegální zaměstnávání, kdy zaměstnavatel nevede zaměstnance v evidenci nebo nepřihlásí jej k sociálnímu a zdravotnímu pojištění, pokud jeho příjem přesáhne 10 000 Kč měsíčně. V takovém případě může být udělena pokuta až do výše 10 000 000 Kč.

Při kontrole ze strany úřadu práce musí zaměstnavatel prokázat oprávněnost uzavření DPP místo pracovní smlouvy. Pokud úřad práce zjistí, že charakter vykonávané práce odpovídá spíše pracovnímu poměru, může nařídit změnu pracovněprávního vztahu a udělit sankci. Zaměstnavatel se vystavuje riziku doměření pojistného i zpětně.

Závažným porušením je také souběh více DPP u jednoho zaměstnavatele, pokud jejich celkový rozsah přesahuje zákonný limit. V takovém případě hrozí zaměstnavateli nejen finanční postih, ale i povinnost zpětně doplatit odvody na sociální a zdravotní pojištění. Úřad práce může také nařídit okamžité ukončení takových dohod.

Zaměstnavatel musí dbát na správné stanovení odměny, která nesmí být nižší než minimální mzda v přepočtu na odpracované hodiny. Při nedodržení minimální mzdy hrozí pokuta až 2 000 000 Kč. Zvláštní pozornost je třeba věnovat také dodržování přestávek v práci a bezpečnostních předpisů, jejichž porušení může vést k dalším sankcím.

V případě opakovaného porušování pravidel DPP může úřad práce nařídit zvýšenou kontrolní činnost u daného zaměstnavatele nebo v krajním případě zakázat uzavírání dalších dohod o provedení práce na určitou dobu. Zaměstnavatel se také vystavuje riziku trestního stíhání, zejména v případech závažného porušování pracovněprávních předpisů nebo při úmyslném krácení odvodů státu.

Pro předcházení sankcím je nezbytné důsledně dodržovat všechny zákonné povinnosti, vést přesnou evidenci práce a dbát na správné nastavení pracovněprávních vztahů. Pravidelná kontrola interních procesů a konzultace s odborníky mohou pomoci předejít případným problémům a finančním postihům.

Publikováno: 22. 05. 2025

Kategorie: práce